maandag 11 juli 2011

1e stappen van een digibeet op de digitale snelweg

Dit weekend stond er weinig op het programma. Heerlijk rustig en tijd om eens iets op te pakken wat anders blijft liggen.

Op aanraden van anderen heb ik een I-phone aangeschaft. Tot mijn grote schaamte, moet ik bekennen, dat die er nu al een tijdje ligt... Het trekt mij niet. Ben ik daarmee een gemiddelde 50+er? Tot op heden keek ik ernaar, maar hield het toch met alle plezier bij mijn oude Nokia koelkast.

Voor de kinderen is dit onbegrijpelijk. Voor mij blijkbaar een hebbeding, waar ik niet echt op zat te wachten. Maar goed, ik wil toch graag mee in de vaart der volkeren en het liefst nog niet afgeschreven zijn. Onder het motto: een ondernemer blijft bij... Waarom noemen we een oud mobieltje eigenlijk een koelkast? Voor mij is alles wat zich bewezen heeft, van waarde. Van veel meer waarde, dan wat nieuw in de winkels ligt. En wat is er eigenlijk mis met een koelkast?

Maar goed, het weekend was leeg, we hadden net vrijdag een strategie sessie met Denise Janmaat achter de rug en dus dacht ik, laat me in een loos moment, dan toch eens dat apparaat pakken. Vol verwondering bleek de achterkant de voorkant en boven onder te zijn. Zou mijn logica een andere zijn, dan die van de gemiddelde gebruiker? Blijkbaar...
Dochter Djinte ligt in een stuip. Hoe kan iemand zo onnozel zijn...? Ouderwets als ik ben, heb ik een handleiding uitgedraaid. Stoomcursus Twitter. Blij dat papier nog bestaat, worstel ik me door de pagina's heen. Dan volgt een pagina over Foursquare. Flickr (is dat net zoiets als Flikken Maastricht?) komt ook nog langs, Facebook en Hootsuite... Waarom krijg ik hele andere beelden als ik aan een suite denk.

Stap 2. Achter de pc. Er moet van alles gebeuren. Techniek. Nog zoiets waar ik helemaal niets mee heb. Draadjes die computer met Iphone verbinden.
Als een wonder gebeurt er van alles, zonder dat ik iets doe. Verbindingen, Wilt u synchroniseren... laten we dat maar doen.

Ik plaats een aantal foto's op facebook. In de inbox van mijn email komen de eerste reacties. "Hey Han, ben je om?" Allemaal mensen reageren. "Leuke foto's van de cover van de Soroptimist". Wat is dat de Soroptimist? Is het te koop in de winkel?" Gelukkig, soms weet ik toch nog iets, wat een ander niet weet.

Maandagavond krijg ik twitterles op de I-phone van mijn dochter. Dinsdag op kantoor op de pc, van een collega.

Maandag komt Edwin Winter van 19:00 tot 22:00 uur de kneepjes bijbrengen van social media voor onze klanten. Ik zal er bij gaan zitten. Hopelijk ben ik tegen die tijd iets minder een groentje dan dat ik nu ben.

Hoe gaan we het zinvol in zetten? Ten dienste van de klant. Een gerichte marketingstrategie. In ieder geval heb ik nu al iets geleerd, wat ik door kan geven en wat volgens mij voor meer mensen nieuw is: hootsuite.
Twitteren kost veel tijd. Mijn weekend was om voor ik er erg in had.
Efficiƫnt social media gebruiken...naast alle andere media.
Programma's als Hootsuite helpen hierbij. Bij Hootsuite kun je een account aanmaken en verschillende social media-accounts toevoegen en beheren. ZO kun je tegelijkertijd berichten op verschillende sociale media plaatsen.
En het is mogelijk om berichten in de wacht zetten, bijvoorbeeld om ze morgen, volgende week of over een maand te versturen. Dit bespaart een hoop tijd.

Zullen we dan een dag voor de workshop Social Media een tweet versturen naar de deelnemers? Of toch maar een smsje..
Of een email...

Weet je wat? We doen het allemaal. Onder het motto: 3x is scheepsrecht.

Hannie van Lent

Geen opmerkingen:

Een reactie posten