donderdag 9 juni 2011

Elevator Pitch: Dead or Alive?

Je staat in de lift, toevallig tegenover de persoon die je altijd al wilde ontmoeten.
Het liftknopje brandt bij de achtste verdieping, dus je hebt zo'n dertig seconden om je verhaal te doen: je 'elevator pitch'. Komt deze situatie in de praktijk voor? Nee natuurlijk. De lift is te vol of je gesprekspartner moet er al uit bij de derde etage. Maar is de elvator pitch daarom 'dood'?

Reclameboodschap

De elevator pitch wordt gezien als een persoonlijke reclameboodschap die elke ondernemer paraat zou moeten hebben. Sommigen vinden het riedeltje wie-ben-ik, wat-doe-ik en voor-wie-doe-ik-dat nogal onnatuurlijk. Niemand zit te wachten op ongevraagde reclame, menen zij. Maar is het voorbereiden van zo'n een-minuut-praatje daarom onzinnig?

Focus en Passie

Een elevator pitch kan juist uitstekend werken. Als je de focus maar legt bij je gesprekspartner. En dus begint met: wat levert het op? Welke problemen van je klanten help jij op te lossen? Dat maakt je verhaal concreet en interessant voor je gesprekspartner. Zeker als daardoorheen klinkt met hoeveel plezier je je werk doet. Passie is immers besmettelijk. Het praatje hoeft ook niet 'af' te zijn, het mag best wat te vragen overlaten. Graag zelfs, dat geeft aanknopingspunten voor een verder gesprek.

Weerhaakjes en voorbeelden

Maar weinigen schudden zo'n praatje zomaar uit hun mouw. Het vraagt meestal om gedegen voorbereiding. Nadenken over een juiste, aantrekkelijke manier om te vertellen wat je bezighoudt en wat andere mensen daaraan hebben. Inbouwen van 'weerhaakjes': opmeringen die interesse kunnen wekken bij je gesprekspartner. Kiezen van een sprekend voorbeeld dat precies weergeeft wat je doet. Zo verzamel je een aantal zorgvuldig gekozen zinnen die je kunt inzetten afhankelijk van de situatie, de beschikbare tijd en de achtergrond van de persoon tegenover je.

'En wat doe jij?'

Die zinnen in je achterzak zijn ontzettend handig. Ze zorgen dat je altijd een passend antwoord hebt op de onvermijdelijke vraag op alle feestjes, seminars, schoolpleinen, sportvelden en andere netwerksituaties: 'En wat doe jij?'. De elevator pitch is springlevend.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen