vrijdag 15 april 2011

Wet van de Wederkerigheid

Als directeur van Startwijzer ben ik regelmatig bij netwerkborrels en evenementen.

Gezien de marktomstandigheden vergt het veel zelfstandigen extra inzet, creativiteit en onderscheidend vermogen om opdrachten binnen te halen. En misschien is netwerken wel de beste manier om aan klanten en opdrachten te komen, mits je het opbouwen van je netwerk, na mond tot mond reclame, goed aangepakt.

Op borrels, maar ook om me heen, zie en hoor ik mensen nog wel eens een opgeblazen verhaal vertellen.
Ze doen hun uiterste best om de ander te overtuigen dat ze zaken met hen moeten doen, terwijl ze iemand net hebben ontmoet. Ze strooien met kaartjes en zijn vooral bezig met zichzelf verkopen en niet of nauwelijks bezig met de ander. Natuurlijk is het belangrijk dat je iets over jezelf vertelt en dat de ander een concreet beeld krijgt van wat je doet. Maar als ik iemand ontmoet die alleen maar over zichzelf aan het praten is en geen interesse toont in wat ik doe of wat mij bezighoudt dan haak ik snel af.

Wat mensen wel eens vergeten is dat er een aantal stappen aan vooraf gaan die belangrijk zijn om tot zaken te komen. Vertrouwen winnen bijvoorbeeld. En als ik met iemand in gesprek ben die niets over mijn behoeften en interesses wil weten, maar alleen maar aan het zenden is, dan wordt mijn vertrouwen in de ander er niet groter op.

Ga je zelf maar eens na; met welke mensen doe jij het liefst zaken? Zijn dat mensen die vooral bezig zijn zichzelf te manifesteren, of juist mensen die de moeite hebben genomen om jou wat beter te leren kennen en begrijpen? Mensen die hebben doorgevraagd en vragen gesteld en die oprechte interesse tonen tijdens de gesprekken die hebt? Mensen die ook het geduld opbrengen om eerst de ander te laten praten en dan pas zelf het woord te nemen?

Je kunt ook vrij snel merken of iemand wel of niet oprecht geïnteresseerd is. Signalen als: kijkt hij me aan, vraagt hij door, luistert hij écht naar wat ik te vertellen heb. Het zijn vaak subtiele signalen waardoor je wel of geen 'klik' ervaart, en waardoor je wel of geen vertrouwen in iemand krijgt.

Daarbij adviseer ik mensen als ze aan het netwerken gaan om anderen eens te vragen waar je hen eventueel mee kan helpen of wat hun ideale klant is. Mogelijk ken jij mensen die in dat profiel passen of die hem kunnen helpen (of je kunt het zelf!) en kun je hem of haar een dienst bewijzen door hen aan elkaar voor te stellen. Geen mooiere manier om vertrouwen te winnen dan door iemand belangeloos te helpen. Vaak kost het geen of nauwelijks moeite om de ander bij iemand in je netwerk te introduceren. En de kans is groot dat degene die je hebt geholpen dit niet licht zal vergeten. Sterker nog, hij zal graag wat voor je terug willen doen. Dit het de 'wet van de wederkerigheid'. Dit mag overigens niet je doel zijn; de ander helpen zodat hij wat terug zal doen. Dat werkt dan vaak averechts, doe het juist vanuit vanzelfsprekendheid, gewooon om iemand anders te helpen. Geeft ook nog eens een lekker gevoel kan ik je vertellen, om een ander te helpen. En als er dan iets terug komt, dan is dat mooi meegenomen.

Zorg wel dat je de gemaakte afspraken dan ook écht nakomt!

Hannie van Lent
Directeur Startwijzer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten