maandag 14 november 2011

Ondernemende moeders hebben ballen nodig

Deze keer begeef ik me op glad ijs omdat ik als man minder met het vraagstuk worstel dan gemiddeld een ondernemende moeder.

Bij elke moeder die ondernemer is en ik bij Startwijzer coach komen de zorgtaken altijd aan de orde: hoe regel je opvang zo dat je je voldoende kunt focussen op je ondernemersdroom? Als ik deze vraag aan vader ondernemers stel, ontvang ik altijd het antwoord: 'dat regelt mijn vrouw.'

Door de vele ondernemende moeders die ik heb mogen begeleiden ben ik mij ervan bewust dat vrouwen hierdoor vaak een extra drempel hebben te nemen in het ondernemerschap. Ondanks alle emancipatie zal het nog wel even duren (als het al voorbij gaat) voordat er sprake is van een gelijke verdeling van dit probleem.

Dus naast alle mooie uitgewerkte businesscases, financiƫle prognoses en de rest van het ondernemingsplan ligt er voor de ondernemende moeder nog een andere actie in de voorbereiding: "Zeg man, ik wil mijn droom realiseren en wat ga jij bijdragen aan de zorg van onze kinderen?"

Terwijl ik deze blog schrijf kom ik tot het besef dat ik zelf ook enigszins ouderwets ben. Mijn vrouw draagt de meeste zorg voor de kinderen en daar heb ik vrede mee. Zolang dit goed geregeld is, kan ik mij focussen op mijn passie: ondernemers coachen. Geen onwil, wel een bepaalde vorm van luiheid (besef ik mij).

Dus ondernemende moeders, als jullie zo'n vent als ik thuis hebben: pak hem maar eens aan. Zorg dat je droom de ruimte krijgt en bespreek samen de oplossing. Daar is ballen voor nodig, maar laat zien hoe belangrijk de droom voor je is.
Enne, geef hem even de tijd om te wennen, dan komt het wel goed.

Frank Bakker (bedrijfsadviseur Startwijzer)












Ps. deze blog is niet geschikt voor mijn vrouw

2 opmerkingen:

  1. Ben heel benieuwd wat wij vrouwen hier van vinden. Hebben we het nou echt zwaarder of zijn onze mannen eigenlijk best meegaand?

    Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou , de mannen waarmee ik in aanraking ben gekomen ,waren alles behalve meegaand en soepel. Integendeel zelfs.
    De afgelopenb periode was voor ons ( de onderneming) een absurd nare tijd.
    Alles behalve medewerking gekregen.
    Reken maar dat mijn ballen in die periode vertienvoudigd zijn , alhoewel ik voor deze onderneming zowieso al aardig wat ballen moet hebben ,gelet op de aard van de onderneming , en waar we steeds met een groep van pakweg 65 man overal naartoe moeten karren,wereld rond.
    De situaties waar wij tegen aan botsen, heeft niets meer te maken met normaal/gebruikelijk /eenvoudig ondernemen.
    Daar is de kwestie onwillige of lastige mannen een kleinigheid bij. Mijn handen jeuken om hier ooit eens een artikel over te schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen